domingo, 28 de diciembre de 2008

Cares d'aigua, màgia a les canaleres



Siempre me han llamado la atención las caras de angelotes y damas que aún aparecen en los canalones de las casas antiguas, desgastadas, oxidadas o embellecidas, quizás. Como mi amigo Tono, llevo algún tiempo fotografiando las que me llaman la atención por nuestra ciudad. Y descubro con felicidad esta referencia en el ameno libro sobre creencias populares que ha escrito Francesc Gisbert.
Magia.

"Le canaleres antigues eren de ferro i anaven per fora de la façana. El tram més pròxim al carrer, acostumava presentar una boca empalmada amb la marca de la foneria o uns rostres gravats en relleu. Rostres de dona, d'àngel o de xiquet, encara que també se'n feien de retirada mitològica. Es fabricaven en sèri, a partir de motlles, per la qual cosa acostumen a repetir-se en la majoria dels nostres pobles, en funció dels fabricans.El seu significat es misteriós, i sembla relacionat amb la creença arcana dels esperits, genis o rostres d'aigua, que des de les canaleres, protegien els habitants de la casa. Fet i fet, els relleus tenen un aspecte que ens recorda el rostres emergents de l'aigua, amb cabells esbullats, la boca tancada i actitud hièratica"
Francescs Gisbert, "Màgia per a un poble".-Valècia abril 2008

4 comentarios:

MsNice dijo...

¡Qué interesante! ¿Dice algo de las aldabas?

Ajenjo dijo...

No, pero estoy segura que tiene que ver contra el mal de ojo. Muchas aldabas tienen forma de mano o dragón. Otra forma de protección. Por ejemplo, sí es por eso que los dinteles se pintan de azul, o franjas azules recorren las fachadas.

MsNice dijo...

Es curioso lo que dices del color azul. A mi me contaron que era para espantar las moscas...no sé por qué me lo creí.
Es cierto que los ojos azules son los que dan "mal de ojo" ;~)

Ajenjo dijo...

las moscas son servidoras del demonio XD, asi que...